Поиск

Книги с поиском

От Матфея От Марка От Луки От Иоанна Деяния Псалтирь 40 книг с поиском



Это сопоставление позволяет также видеть в списке Епарх. № 340 (а может быть и в его копии — Епарх. № 339) авторский или редакторский текст, послуживший протографом для всей пространной редакции книги Иосифа (ср. выше, стр. 455).

«Слово об осуждении еретиков» мы издаем по списку Рогож. № 530 (Р) с исправлениями по списку F. 1.229 (Т). Для сравнения мы приводим варианты по спискам «Просветителя» — Епарх. № 340 (Е), Епарх. № 339 (Е1), Минейный список Соф. № 1323 (М) (см. о нем выше, стр. 463, № 38) и Нифонтовский список Q.XVII.15 (Н) (см. выше, стр. 464, № 56).


[1]Слово на ересь новъгородцких еретиков, глаголющих, яко не подобает осужати ни еретика ниже отступника. Зде же имать сказание от божественых писаний, яко подобает еретика и отступника, не токмо осужати, но и проклинати, царем же и князем и судиям подобает сих и в заточение по с ы лат и, и ка знем лютым предавати

Понеже убо ныне новоявльшиися новъгородстии еретици, Алексей протопоп, и Денис поп, и Феодор Курицин, и инии мнози, иже тая же мудръствующеи, много зла содеяша, яже язык не может изрещи, ниже слово сказати, ниже ум вместити, елико хуление изрекоша на святую животворящую троицу, и на пречистую богородицу, и на великого Иоана Предтечю, и на вся святыя, и колико сквернения соделаша на святыя божия церькви, и на честныя и животворяща кресты, и на всечестныя иконы, и толика и такова зла сотворше, и убояшася православных еже о благочестии ревности, яко да не увидевше толикая их злая, соборне осудять их по божественым правилом в конечную погибель в нынешнем веце и в будущем; сего ради вседушно потщашася, еже утаитися от православных и сими глаголы хотяще устрашити правоверныя, глаголаху, яко не подобает осужати на еретика ниже отступника, на свидетельство же приносяще господня глаголы, еже рече: «Не осужайте, да не осужени будете», и святаго Иоана Златоустаго, еже глаголеть, яко не достоить никого же ненавидети или осужати, ниже невернаго, ниже еретика, и не убо достоит убивати еретика; аще ли же и судити подобает еретика или отступника, от царьских и градцких закон судитися, а не от инок, ниже от мирьских человек, иже не приседящим судищным двором.



И о сем убо, еже рече господь: «Не осужайте, да не осужени будете», хотяй известно разумети, да Прочтет свидетельство божественых писаний, еже о сем написаша святии и преподобнии и богоноснии отци наши, святый Иоанн Златоустый, и великий Василие, и божественый Афанасие великие, и инии мнози святии отци наши. И от сих убо писаний собра добрейши же и высочайши преподобный отець нашь Никон и во своей велицей книзе, в тридесят и девятом слове, положи.

Ныне же прочее о сем речем, еже глаголеть божественый Иоан Златоусты. Глаголеть, яко недостоит зло творити или ненавидети какова любо человека, или нечестива или еретика. Сия глаголеть великий он и равноапостольный мужь, показуеть некая повеления временна; не бе же воля божиа всегда тако быти, якоже сам тот свидетельствует великий Златоуст, сице глаголя, яко недостоит зло творити, или ненавидети какова любо человека, или нечестива, или еретика, егда не имамы от них душевный вред.

Тако бо и пастырие творят, дондеже убо ничто же забавляет им зверь, под дубом или под смерьчием себе повергьше, тростию свиряют, оставльше на власти всяцей овца пастися: внегдаже волком нахожение ощутять бывшее, въскоре трость повергъше[2], пращу восхищают и свирель оставльше, дреколми и камением себе въоружают, и пред стадом ставше, и велми ужасне воскликнувше гласом множицею преже врьжения зверя отгнавше.

Тако убо и нам подобает творити, иже христово стадо пасущим, пастырем же и учителем. Егда убо видят невернаго или еретика, никоего же вреда душевнаго не творяще верным, тогда и они, в травнице некоем книжных повестей поучяющеся, с смирением же и кротостию да наказують неверныа и еретики; егда же видять иже всех волков лютейших окаянныя еретики, хотящих христово стадо погубите и разтлити еретическими июдейскими учении, тогда подобает им всяко тщание и ревность показати, яко да ни едино овчя Христова стада зверьми въсхищено будет.

Зри, яко о сем глаголет священный Златоуст. Егда невернии и еретици никого же от православных прельщают, тогда недостоит им зло творити или ненавидети их; егда же узрим неверныя же и еретики, хотящих прелстити православныя, тогда подобает не точию ненавидети их, или осужати, но и проклинати и язвити, и сим руку свою освятити. Яко же повелевает сам той священный Златоуст, глаголя сице: «Понеже о хулении нам слово бысть, иже на единороднаго сына божиа, ныне же единого от вас хощу просити дара, да хулящая вся иже во граде да накажете.

Аще услышиши некоего на распутии, или на торгу среди накажете. Аще услышиши некоего на распутии, или на торгу среди народа, владыку Христа хуляща, приступив запрети; аще и язвы ему наложити подобает, не отмещися, зауши, сокруши его уста, освяти си руку язвою; аще и поемлют неции, и аще на суд влекут, въследуй; аще и на суде въпросят, сиречь судии истяжет, глаголи з дерзновением, яко же царя аггельскаго похулил есть; аще бо хулящаго земнаго царя мучити подобает, велми паче, иже хулящих небеснаго царя. Общий есть грех всех есть бесправдие.

Подобает же комуждо от хотящих оглаголавати, да уведят и жидове и поругании еретици, яко спасители суть граду кристьяне, и строители, и заступници, и учители. Да уведят се не утомлении и развращении жидове и еретици, яко божиих раб боятися тем подобает, да, аще изволят когда извещати нечто таково, друг на друга взирают всюду, и стеней трепещут, страхующеся, егда где христиан услышат.

Не слышали, что Иоан сътвори, мучителя виде человека, брачныя законы отметающа, з дерзновением посреди тръжища рече: Не подобно ти есть имети жену Филиппа брата своего. Аз же не о человецех приведох слово, ни о судии, ни о брацех беззаконнующих, но о владычней досаде. Аще убо и умрети подобает, наказовати брата своего не обленися, мучительство убо и то есть за Христа.

Понеже Иоан мученик есть, аще и пожрети не повелен бысть, ни поклонитися идолом, но егда виде божественна законы попираемы, и того ради душю свою положи». И паки той же глаголеть: «Возлюблении, многажды вам глаголах о безбожных еретицех и ныне молю, не совокуплятися с ними ни вь ядении, ни в питии, ни в дружбе, ни в любви: творя бо сиа, чюжа себе творит Христовы церькви.

Аще хто и бесплотных житие поживет, еретиком же приобщаяся в дружбе или в любви, таковый чюжь есть владыки Христа; яко же убо сытости не имамы владыку Христа любити, такоже не . имамы сытости враги его ненавидети. Глаголеть бо сам: иже несть со мною, на мя есть». Сиа убо глаголеть и повелевает священный Златоуст, от святых апостол вину прием.

Тако бо и святии апостоли творяху.

Пишет бо ся в деяниих святых апостол, яко, егда прииде в Самарию святый апостол Петр и Иоан, тогда Симон вълъхов принесе им сребро, глаголя: «Дадите ми власть сию, да на него же аще положу руце, приимет дух свят»; тогда убо святии апостоли не осудиша его на смерть, но егда прииде в конечное нечестие, еже развратити благочестивыя и прельстити верующая, тогда смертию осужаеться. Тако же и святый Иоан Богослов сътвори.


Седмица - Седмица.RU//Библиотека


Уникальный поиск `по-сути` по православной библиотеке